JUICE, misiunea ESA către Jupiter, va fi lansată în 2022
11, April 2017

Misiunea JUICE (Jupiter Icy Moon Explorer) a Agenției Spațiale Europene (ESA) a trecut de etapa de proiect, intrând în etapa de implementare, odată cu îndeplinirea unor cerințe critice ale misiunii. Planificată pentru lansare în 2022, misiunea JUICE va ajunge la sistemul planetei Jupiter în 2029. Va petrece aici trei ani și jumătate, timp în care va studia planeta și unii dintre sateliții săi.

Unul dintre principalele obiective ale misiunii JUICE se referă la studierea a trei dintre sateliții lui Jupiter: Ganymede, Europa și Callisto, despre care se crede că ar avea oceane de apă lichidă sub crustele lor de gheață. Misiunea JUICE va petrece opt luni în jurul lui Ganymede, fiind pentru prima oară când o misiune spațială va orbita un alt satelit natural în afară de cel al Pământului.

Misiunea JUICE va fi echipată cu 10 instrumente de ultimă tehnologie – camere foto, un radar, un altimetru sau senzori care monitorizează câmpul magnetic și particulele încărcate electric din sistemul lui Jupiter.

Pentru a îndeplini aceste obiecte, misiunea a trebuit să fie proiectată să îndeplinească criterii foarte stricte.

Unul dintre aceste criterii se referă la radiația extrem de puternică la care va fi supusă navă pe durata misiunii sale. Componentele și materialele trebuie să fie atent testate și selectate, iar scuturi anti-radiație trebuie dezvoltate. Unele componente ale misiunii Juice vor fi testate în România contra radiațiilor din spațiu.

Pentru că misiunea își va desfășura activitatea la mare distanță de Soare, JUICE va avea nevoie de panouri solare mari, care vor acoperi o suprafață de aproximativ 100 metri pătrați.

Un alt aspect care trebuie avut în vedere la proiectarea misiunii JUICE este câmpul său electromagnetic, care nu trebuie să interfereze cu observațiile asupra câmpului magnetic al lui Jupiter.

Nava spațială va avea o greutate de 5,3 tone, ceea ce o face compatibilă cu lansatorul Ariane 5.

În sfârșit, misiunea trebuie să respecte instrucțiuni stricte care țin de protecție planetară, astfel încât riscul de contaminare a sateliților naturali ai lui Jupiter să fie minim.

Acum că toate aceste cerințe au fost luate în calcul, partenerii industriali ai ESA pot începe să construiască prototipul misiunii, care urmează și el să treacă printr-o serie de teste.

Credit imagine: NASA, ESA, și A. Simon (GSFC)