Vehiculul european de lansare Ariane 6 va debuta cu o misiune comercială în anul 2020 – industria efectuează testele finale și începe producția. Zona de lansare a Ariane 6 de la Portul Spațial European din Guyana Franceză este aproape finalizată.
Treapta principală Ariane este propulsată de un motor Vulcain 2.1, iar treapta superioară de un motorul Vinci restartabil. Două sau patru motoare rachetă auxiliare cu combustibil solid P120C vor fi atașate la treapta principală, tehnologie comună cu cea pentru Vega-C, pentru a asigura tracțiunea la decolare.
De la actualizarea precedentă din decembrie, Ariane 6 a intrat în ultima fază a dezvoltării, în care testele califică proiectele care vor sta la baza producției.
La Institutul DLR pentru Propulsie Spațială din Lampoldshause, Germania, testele la cald ale motorului Vulcain 2.1 sunt aproape finalizate. Testele la cald ale motorului Vinci s-au încheiat cu succes. O echipă de experți va analiza rezultatele acestor teste și, dacă evaluările vor fi favorabile, cele două motoare se vor califica pentru zbor.
O nouă unitate de testare, P5.2, a fost inaugurată în februarie la același sediu DLR și va permite testarea întregii trepte superioare a Ariane 6. Această treaptă superioară va fi livrată de ArianeGroup, din Bremen, Germania, care se concentrează în prezent pe integrarea motorului, operațiunile finale și testare. MT Aerospace, aflată tot în Bremen, furnizează rezervoarele de combustibil.
O unitate a ArianeGroup din Les Mureaux, Franța, deține cele mai mari mașini de sudură prin frecare din Europa, pentru producerea rezervoarelor Ariane 6 pentru combustibil și, respectiv, oxidant criogenic, destinate treptei principale.
Primul model de calificare al motorului rachetă P120C configurat pentru Vega-C a fost supus unui test în regim static în ianuarie, pe un banc de testare de la Portul Spațial European (puteți urmări video aici).
Al doilea model de calificare configurat pentru Ariane 6 va fi testat la începutul anului viitor.Carcasa motorului P120C cu izolator termic are o lungime de 11,5 m și un diametru de 3,4 metri și este realizată dintr-o singură bucată din carbon compozit. Aceasta este produsă de către Avio, în Colleferro, Italia.
La sediile ArianeGroup din Issac și Le-Haillan, Franța, noile linii de producție complet robotizate au capacitatea să crească producția cu 30% pentru asamblarea carenajelor posterioare și a ajutajelor pentru motoarele rachetă cu combustibil solid P120C. MT Aerospace din Augsburg, Germania, furnizează carenajele posterioare.
RUAG Space din Elveția a produs prima jumătate a carenajului aerodinamic al sarcinii utile pentru lansatorul Ariane 6. Această componentă este construită dintr-o bucată, folosind fibră de carbon, și a fost tratată într-un cuptor industrial și nu într-o autoclavă – un proces dezvoltat cu ajutorul ESA.
La începutul anului viitor, motorul rachetă cu combustibil solid P120C configurat pentru Ariane 6 va fi testat la cald în Kourou, în vederea calificării pentru zbor. Treapta superioară a Ariane 6 va fi testată la cald la Institutul DLR pentru Propulsie Spațială din Lampoldshause, Germania.
Totodată, la Kourou vor începe testările combinate pentru un model de testare al Ariane 6, inclusiv aprinderea statică a motorului pentru treapta principală, Vulcain 2.1.
Baza de lansare a Ariane 6 de la Portul Spațial European este aproape de finalizare. Structurile principale includ Clădirea de Asamblare a Vehicului de Lansare, schela mobilă și platforma de lansare.
Clădirea de asamblare a vehiculului de lansare, utilizată pentru integrarea orizontală și pregătirea treptelor Ariane 6 înainte de transportul la platforma de lansare, este finalizată, iar în prezent sunt instalate echipamentele.
Cadrul metalic cu o înălțime de 90 de metri al schelei mobile este construit în totalitate, iar în februarie a început placarea acestuia. Schela mobilă va găzdui Ariane 6 până când este retrasă înainte de lansare. Primul test de rulare a structurii de 8 200 de tone va fi efectuat în această vară.
Deflectoarele de jet ale rampei de lansare au fost instalate la sfârșitul lunii aprilie. Acestea vor orienta flăcările de la decolarea Ariane 6 către tunelele de evacuare îngropate adânc sub rampa de lansare. Turnul de apă din apropiere a fost la rândul său instalat.
Primele patru nivele ale pilonului mobil de suport al lansării au fost ridicate și sudate, iar în februarie a început integrarea sistemelor hidraulice care vor interacționa cu vehiculul de lansare.
Fabricile LH2 și LOX care vor produce și stoca hidrogenul lichid și oxigenul lichid necesare pentru alimentarea motoarelor lansatorului sunt finalizate.
Rachetele sunt coloana vertebrală a tuturor misiunilor spațiale. ESA, în parteneriat cu industria, dezvoltă viitoarea generație a vehiculelor de transport în spațiu, Ariane 6, Vega-C și Space Rider. La Consiliul Space19+, ESA va propune noi îmbunătățiri ale acestor programe și va prezenta idei noi pentru a ajuta Europa să lucreze împreună la construirea unei economii solide a transporturilor în spațiu.
Credit imagine: ESA