Posibilitatea unei reveniri și aterizări line are un rol esențial în reutilizarea rachetelor. Cu sprijinul Agenției Spațiale Europene (ESA), Institutul Național de Cercetare Aerospațială din România „Elie Carafoli”, INCAS, a realizat o demonstrație de decolare verticală, urmată de o planare scurtă și aterizare, folosind un prototip de zbor la scară mică.
Vehiculul cu tehnologie demonstrativă (DTV) a fost testat în această vară la INCAS București. Vehiculul a fost ancorat prin intermediul unor cabluri, ca măsură de siguranță și pentru a-l proteja de daune, în cazul în care ar fi avut loc o defecțiune a echipamentului în timpul zborului. Manevrele au durat de la zece secunde până la câteva minute.
„O provocare majoră e reprezentată de proiectarea și testarea tehnicilor de ghidare, navigare și control. Acestea ar trebui să permită un control puternic și autonom al platformei în timpul celor trei secvențe de zbor: decolare, planare și aterizare ”, a explicat Stephane Dussy, inginer principal al proiectului din partea ESA.
Acest proiect a fost realizat în cadrul programului ESA Future Launchers Preparatory Programme (FLPP). FLPP îmbunătățește tehnologii pentru a fi vor fi utilizate ca soluții de viitor în transportul spațial, cu scopul de a crește competitivitatea pe termen mediu și lung a serviciilor de lansare europene.
ESA a oferit sprijin în proiectarea vehiculului și a sistemului de ghidare, navigație și control (GNC) și a făcut recomandări pentru a asigura testarea în siguranță.
Următoarele zboruri demonstrative în aer liber vor atinge înălțimi și durate diferite și nu vor mai fi ancorate.
Este luată în considerare și realizarea unui prototip mai puternic, ce va cântări 130 kg și va avea trei motoare. Acesta ar putea transporta sarcini utile mai mari.
Pentru mai multe informații, vă rugăm să accesați următorul link.
Credit imagine: ESA